Scrioşteanu a declarat că măsurătorile sunt făcute cu o navă pusă la dispoziţie de partea ucraineană, pe care sunt şi doi experţi din România care lucrează împreună cu un expert ucrainean.
”În aproximativ 10-12 zile vom avea interpretarea rezultatelor şi pe braţul Chilia şi pe celelalte braţe, Solomonov şi Canalul Bîstroe, şi vom fi edificaţi vis-à-vis de ceea ce este în teren, din mal în mal, inclusiv pe toate zonele navigabile din partea ucraineană”, a explicat el într-un interviu pentru Digi24, potrivit news.ro.
De asemenea, acesta a amintit că măsurătorile au fost solicitate de România la începutul lunii martie, printr-o scrisoare a Ministerului de Externe către partea ucraineană, ”având în vedere comunicările părţii ucrainene care oarecum se contraziceau la acel moment şi a fost nevoie de aceste măsurători pentru a avea o bază de discuţie între cele două state”.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirma, săptămâna trecută, că mandatul experţilor români care discutau cu partea ucraineană pe tema canalului Bâstroe este de a se permite măsurătorile, precizând că nu este foarte important dacă acestea sunt realizate de experţi români, de o echipă româno-ucraineană sau de una independentă, ci este important sădie cunoscute adâncimile la care s-a ajuns pe acel canal.
Sorin Grindeanu a fost întrebat, atunci la Antena 3, dacă mai poate România să măsoare adâncimile de pe canalul Bâstroe sau ce se mai poate face în această situaţie.
“În primul rând, cred că trebuie clarificate sau încă o dată spuse câteva lucruri. Primul dintre ele este legat de canalul Bâstroe, care este pe teritoriul Ucrainei, nu se află nici măcar la graniţă, aşa cum se află braţul Chilia cu România. Deci este 100% pe teritoriul Ucrainei. Ministerul Afacerilor Externe, în urmă cu zece zile, a transmis o notă verbală Ambasadei Ucrainei la Bucureşti prin care se cerea să se permită accesul navelor de măsurare româneşti pe cele două braţe pe Chilia şi pe canalul Bâstroe. Este un lucru cert pe care toată lumea îl ştie. Cei de la AFDJ Galaţi, care au în dotare trei nave de acest tip, sunt pregătite în orice moment atunci când colegii din Ucraina vor da acest accept. Nu putem să mergem înainte de a primi un accept de la un stat vecin şi prieten”, spunea ministrul Transporturilor.
Autorităţile române şi cele ucrainene au convenit, în 3 martie, în prima întâlnire tehnică referitoare la canalul Bâstroe, ca România să înceapă măsurătorile pe braţul Chilia şi canalul Bâstroe din 15 martie.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa, în 16 martie, că ucrainenii au dat un ”acord parţial” pentru începerea măsurătorilor pe braţul Chilia (partea ucraineană), începând din 17 martie, însă doar de la kilometrul 22, nu de la kilometrul 11, cum solicitase partea română.
”Insistăm ca flota de nave specializate a României să primească acces şi pe celelalte sectoare ale braţului Chilia (între km 11 şi km 22), dar şi pe canalul Bâstroe”, arăta el.
Tot atunci, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu se declara convins că autorităţile române vor primi, într-un final, acordul părţii ucrainene privind integralitatea măsurătorilor şi pe canalul Bâstroe şi pe restul de canal Chilia.
Referitor la motivele emiterii doar a unui acord parţial pentru măsurători pe Chilia, el explica: ”Motivele ţin de siguranţă şi vin din partea Ministerului Apărării din Ucraina, pentru că, şi aceasta a fost justificarea încă de la început, pe acest canal Bâstroe au fost câteva incidente cu mine care au afectat nave civile”.